• Strona Główna
  • O nas
  • Oferta
    • Stała obsługa firm
    • Decyzje
    • BDO i sprawozdawczość
    • Decyzje środowiskowe
    • Gospodarka odpadami
    • Analizy i Audyty
    • Baza wiedzy
    • Kalendarz środowiskowy
  • Szkolenia
  • Aktualności prawne
  • Kontakt
  • RODO
  • +48 510 178 088
  • +48 531 401 006
  • biuro@bioexpertks.pl
  • Pon-Pt 8:00 - 16:00
Skontaktuj się z nami
  • Strona Główna
  • O nas
  • Oferta
    • Stała obsługa firm
    • Decyzje
    • BDO i sprawozdawczość
    • Decyzje środowiskowe
    • Gospodarka odpadami
    • Analizy i Audyty
    • Baza wiedzy
    • Kalendarz środowiskowy
  • Szkolenia
  • Aktualności prawne
  • Kontakt
  • RODO

  • Strona Główna
  • O nas
  • Oferta
    • Stała obsługa firm
    • Decyzje
    • BDO i sprawozdawczość
    • Decyzje środowiskowe
    • Gospodarka odpadami
    • Analizy i Audyty
    • Baza wiedzy
    • Kalendarz środowiskowy
  • Szkolenia
  • Aktualności prawne
  • Kontakt
  • RODO

Decyzje środowiskowe

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (nazwana decyzją środowiskową) to niezbędny załącznik do wniosku o pozwolenie na budowę

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa wpływ planowanego przedsięwzięcia na środowisko, wraz z przesłankami, które mają na celu ograniczenie negatywnych skutków jego realizacji i późniejszej eksploatacji. Uzyskanie decyzji środowiskowej jest obligatoryjne dla przedsięwzięć, które w prawodawstwie określane są jako „mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko” oraz przedsięwzięcia „mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko”.

Warto pamiętać o kolejności uzyskiwania poszczególnych decyzji administracyjnych. Co do zasady wydanie decyzji środowiskowej następuje przed uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego.

Jeśli przed wystąpieniem o wydanie wspomnianych dokumentów inwestor nie będzie dysponował decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, postępowanie zostanie zawieszone do czasu jej uzyskania. Co więcej, decyzja środowiskowa jest wiążąca dla organów przy wydawaniu innych decyzji. Jednak, jeśli organ stwierdzi, że lokalizacja przedsięwzięcia kłóci się z ustaleniami zawartymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, odmówi zgody na jego realizację.

Raport oddziaływania na środowisko jest szczegółową analizą wpływu przedsięwzięcia na środowisko. Stanowi dokument w sformalizowanej administracyjnie procedurze oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ), której celem jest wydanie decyzji na realizację określonej inwestycji. Postępowanie administracyjne (OOŚ) regulują następujące akty prawne:

  • Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo Ochrony Środowiska ( Dz.U. z 2024r. poz. 154 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2024 poz. 1112)
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2019 1839)

 

W ramach współpracy oferujemy:

  • sporządzanie kart informacyjnych przedsięwzięć (zakres podstawowy i rozszerzony)
  • sporządzanie raportów oddziaływania na środowisko
  • całościowa obsługa procesu inwestycyjnego
  • nadzór nad sporządzaną dokumentacją projektową
  • weryfikacja dokumentacji środowiskowej dla projektów finansowanych ze środków Uni Europejskiej
  • stały kontakt z biurem architektoniczno – projektowym oraz technologiem procesu
  • wykonywanie pełnego zakresu emisji substancji do powietrza
  • wykonywanie pełnej analizy akustycznej
  • wykonywanie inwentaryzacji przyrodniczej
  • nadzór nad prowadzonym postępowaniem
  • stały kontakt w celu dokonywania ustaleń z organami opiniującymi (RDOŚ, Inspekcja Sanitarna, Wody Polskie) oraz pozostałymi organami prowadzącymi postępowanie
  • prowadzenie konsultacji społecznych

Konieczność uzyskania decyzji środowiskowej.

Uzyskanie decyzji środowiskowej jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – art. 71 ust. 2 ustawy z 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Rodzaje tych przedsięwzięć są wskazane w rozporządzeniu Rady Ministrów z 10.09.2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r. poz. 1839).

Organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgodnie z art. 75 ustawy z 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

  1. Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest:
    1. regionalny dyrektor ochrony środowiska – w przypadku:
      1. będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko:
        • dróg
        • napowietrznych linii elektroenergetycznych
        • instalacji do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu
        • sztucznych zbiorników wodnych
        • obiektów jądrowych
        • składowisk odpadów promieniotwórczych
      2. przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej
      3. przedsięwzięć realizowanych na obszarach morskich
      4. zmiany lasu, niestanowiącego własności Skarbu Państwa, na użytek rolny
      5. przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego
      6. inwestycji w zakresie terminalu
      7. inwestycji związanych z regionalnymi sieciami szerokopasmowymi
      8. (uchylona)
      9. przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych
      10. przedsięwzięć polegających na poszukiwaniu lub rozpoznawaniu złóż kopalin lub na wydobywaniu kopalin ze złóż, o których mowa w 10 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze, prowadzonych na podstawie koncesji
      11. strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej oraz inwestycji towarzyszącej realizowanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych
      12. (uchylona)
      13. przedsięwzięć, o których mowa w pkt 3, dla których wnioskodawcą jest jednostka organizacyjna Lasów Państwowych
      14. inwestycji towarzyszącej, o której mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących
      15. przedsięwzięć, w odniesieniu do których wniósł sprzeciw, o którym mowa w art. 72 ust. 10
      16. zmian dokonywanych w obiektach kwalifikowanych jako przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, w przypadku których do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach właściwy jest regionalny dyrektor ochrony środowiska, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 60 pkt 3
      17. elektrowni wiatrowych
      18. strategicznej inwestycji w sektorze naftowym
      19. przedsięwzięć polegających na realizacji linii kolejowej
      20. inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
      21. dla inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowej oraz inwestycji towarzyszących realizowanych na podstawie ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych oraz inwestycji towarzyszących
    2. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska – w przypadku inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, o którym mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących
    3. starosta – w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntów
    4. dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w przypadku zmiany lasu, stanowiącego własność Skarbu Państwa, na użytek rolny;
    5. wójt, burmistrz, prezydent miasta – w przypadku pozostałych przedsięwzięć

BIOEXPERT KS SP. Z O.O.

Katarzyna Kurek
mobile: +48 510 178 088  

Ewelina Sulej
mobile: +48 531 401 006
e-mail: biuro@bioexpertks.pl

Adres:
Winorośli 5/41
03 -142 Warszawa
bioexpertks.pl

Zobacz także:

  • Polityka plików cookies
  • Kontakt

Jesteśmy członkiem

Linkedin Facebook Envelope
Webmaster: DoCom