BIOEXPERT KS SP. Z O.O.
Katarzyna Kurek
mobile: +48 510 178 088
Ewelina Sulej
mobile: +48 531 401 006
e-mail: biuro@bioexpertks.pl
Adres:
Winorośli 5/41
03 -142 Warszawa
bioexpertks.pl
Zbieranie odpadów
Ze zbieraniem odpadów wiąże się choćby krótkotrwałe magazynowanie odpadów. Jest ono elementem zbierania odpadów. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 1 pkt 34 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach – zbieranie odpadów to gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc przetwarzania, w tym wstępne sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i składu odpadów i niepowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów, o którym mowa w pkt 5 lit. b u.o.
Wymagania dla miejsc magazynowania odpadów
Magazynowanie odpadów przede wszystkim, powinno odbywać się zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi, w szczególności w sposób uwzględniający właściwości chemiczne i fizyczne odpadów, w tym stan skupienia, oraz zagrożenia, które mogą powodować te odpady, w tym zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach – dalej u.o.
Warto również wskazać, iż magazynowanie odpadów powinno odbywać się na terenie, do którego posiadacz odpadów ma tytuł prawny, co wynika wprost z brzmienia art. 25 ust. 2 u.o.
Na podstawie art. 25 ust. 7 u.o. wydane zostało Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla magazynowania odpadów – dalej r.s.w.m.o., które określa szczegółowe wymagania dla magazynowania odpadów, obejmującego zarówno wstępne magazynowanie odpadów przez wytwórcę odpadów, tymczasowe magazynowanie odpadów przez prowadzącego zbieranie odpadów oraz magazynowanie odpadów przez prowadzącego przetwarzanie odpadów, a także czas magazynowania zakaźnych odpadów medycznych oraz zakaźnych odpadów weterynaryjnych.
Magazynowanie odpadów należy prowadzić w miejscach o pojemności magazynowania odpadów dostosowanej do masy odpadów wytwarzanych w danym okresie i częstotliwości ich odbioru, a także w sposób dostosowany do właściwości chemicznych i fizycznych odpadów, w szczególności z wykorzystaniem opakowań, pojemników, kontenerów, zbiorników lub worków. Dopuszcza się magazynowanie odpadów w pryzmach lub stosach, w szczególności w przypadku odpadów pochodzących z wyrobów przeznaczonych do użytkowania w warunkach oddziaływania czynników atmosferycznych, jeżeli nie spowoduje to zanieczyszczenia gleby i ziemi oraz wód powierzchniowych i podziemnych. Ponadto magazynowanie odpadów należy prowadzić w sposób zapobiegający rozprzestrzenianiu się odpadów poza przeznaczone do tego celu miejsce, w tym poza przeznaczone do tego celu opakowania, pojemniki, kontenery, zbiorniki, worki lub wydzielone boksy i sektory, oraz rozprzestrzenianiu się odpadów na nieruchomości sąsiadujące z nieruchomością, na której jest prowadzone magazynowanie odpadów, a w przypadku odpadów niebezpiecznych – także minimalizując wpływ czynników atmosferycznych na odpady, przez zastosowanie szczelnych pojemników, kontenerów lub zbiorników lub systemu zbierania wycieków oraz wód odciekowych, jeżeli oddziaływanie czynników atmosferycznych może spowodować negatywny wpływ magazynowanych odpadów na środowisko lub życie i zdrowie ludzi, w szczególności zmieniać właściwości chemiczne i fizyczne odpadów oraz powodować powstanie uciążliwości zapachowych.
Z kolei zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 r.s.w.m.o., magazynowanie odpadów niebezpiecznych w ilości powyżej 1 Mg, z wyjątkiem odpadów urobku z pogłębiania zawierającego substancje niebezpieczne lub zanieczyszczonego takimi substancjami, odpadów drewna, odpadów mieszanek bitumicznych zawierających smołę oraz innych odpadów niebezpiecznych powstałych z wyrobów przeznaczonych do użytkowania w warunkach oddziaływania czynników atmosferycznych, prowadzi się w wydzielonej strefie magazynowania odpadów niebezpiecznych.
Wizyjny monitoring miejsc magazynowania odpadów
W myśl art. 25 ust. 6a ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach– dalej u.o. obowiązek prowadzenia wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów, został nałożony na posiadacza odpadów obowiązanego do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, prowadzący magazynowanie odpadów, z wyjątkiem wstępnego magazynowania odpadów przez ich wytwórcę, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o. Co do zasady zatem, tzw. monitoring czyli wizyjny system kontroli miejsca magazynowania odpadów, mają obowiązek wprowadzić podmioty zbierające lub przetwarzające odpady, nie zaś podmioty, które jedynie wytwarzają odpady.
Wypada zaakcentować, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 21 u.o. przetwarzanie odpadów obejmuje w szczególności prowadzenie procesów odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie. Prowadzenie tego rodzaju działalności, co do zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 u.o., wymaga uzyskania zezwolenia i co do zasady, wymaga również prowadzenia wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub odpadów.
Decyzja w zakresie wytwarzania odpadów.
Jak wskazano w art. 180 pkt 3 ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska – dalej p.o.ś. eksploatacja instalacji powodująca wytwarzanie odpadów jest dozwolona po uzyskaniu pozwolenia, jeżeli jest ono wymagane. W myśl art. 180a p.o.ś. pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest wymagane do wytwarzania odpadów:
Zgodnie z art. 3 pkt 6 p.o.ś. instalacją nazywamy:
Zgodnie z art. 3 pkt 3 p.o.ś. eksploatacją instalacji lub urządzenia nazywamy użytkowanie instalacji lub urządzenia oraz utrzymywanie ich w sprawności.
Pozwolenie zintegrowane – kiedy wymagane?
Zgodnie z art. 201 ust. 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska – dalej p.o.ś. pozwolenia zintegrowanego wymaga prowadzenie instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości, z wyłączeniem instalacji lub ich części stosowanych wyłącznie do badania, rozwoju lub testowania nowych produktów lub procesów technologicznych.
W myśl art. 201 ust. 2 p.o.ś. minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości. Takim aktem prawnym jest rozporządzenie Ministra Środowiska z 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. z 2014 r. poz. 1169).
W załączniku do rozporządzenia wyszczególniono rodzaje instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.
Wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza.
W przypadku regulacji formalnoprawnych wprowadzania do powietrza emisji, zgodnie z art. 180 pkt 1 ustawy z 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska – dalej p.o.ś. eksploatacja instalacji powodująca wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza jest dozwolona po uzyskaniu pozwolenia, jeżeli jest ono wymagane. Natomiast zgodnie z art. 152 ust. 1 p.o.ś. instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska. Są również przypadki, które nie wymagają ani pozwolenia ani zgłoszenia instalacji. O tym czy wymagane jest pozwolenie, czy zgłoszenie (a może nic) wymaga przeanalizowania nw. przepisów wykonawczych:
Każdy z ww. przypadków dotyczy wprowadzania emisji do powietrza z instalacji, a więc w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w danej sytuacji mamy instalację.
Instalacja zdefiniowana jest w art. 3 pkt 6 p.o.ś., jako:
Przy czym stacjonarny oznacza unieruchomiony w trakcie prowadzonego procesu w normalnych warunkach.
Pozwolenie wodnoprawne – kiedy wymagane?
Czynności i działania wymagające uzyskania pozwolenia wodnoprawnego zostały wymienione w art. 389 oraz 390 ustawy z 20.07.2017 r.
Prawo wodne – dalej pr.wod. Zgodnie z tymi uregulowaniami pozwolenie wodnoprawne wymagane jest na:
a także na lokalizowanie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią:
Wpis do BDO w zakresie wprowadzania na rynek opakowań.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi – dalej u.g.o.o.o., wprowadzający produkty w opakowaniach jest obowiązany zapewniać recykling odpadów opakowaniowych takiego samego rodzaju jak odpady opakowaniowe powstałe z tego samego rodzaju opakowań jak opakowania, w których wprowadził produkty. Wprowadzający produkty w opakowaniach definiowany jest w art. 8 pkt 23 u.g.o.o.o. jako przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu produktów w opakowaniach, w tym w szczególności pakujący produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzającego je do obrotu. Z kolei wprowadzenie do obrotu definiowane jest w art. 8 pkt 24 u.g.o.o.o. jako odpłatne albo nieodpłatne udostępnienie opakowań lub produktów w opakowaniach po raz pierwszy na terytorium kraju w celu używania lub dystrybucji.
Kto podlega pod wpis do BDO?
W przepisach nie wskazano listy branż, firm czy podmiotów, które muszą prowadzić elektroniczną ewidencję odpadów w BDO. Ewidencję musi prowadzić każdy podmiot, który wytwarza lub gospodaruje odpadami.
Artykuł 50 ust. 1 pkt 5 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach – dalej u.o. wymienia podmioty z zakresu u.o. podlegające wpisowi do rejestru BDO. Wymieniono w nim m.in. posiadaczy odpadów prowadzących przetwarzanie odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, z wyjątkiem wymienionych w art. 45 ust. 1 pkt 2 i 3 u.o. Wyjątkiem są więc:
W związku z powyższym zwolnieni z uzyskania wpisu do rejestru BDO są osoby fizyczne wykorzystujące na potrzeby własne m.in. odpady o kodzie 15 01 03 (palety drewniane) do ogrzewania.
Z kolei sklepy sprzedające np. tonery i odbierające w zamian zużyte tonery działają w tym zakresie m.in. na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 u.o., który zwalnia podmioty prowadzące działalność inną niż działalność gospodarcza w zakresie gospodarowania odpadami, które zbierają odpady opakowaniowe i odpady w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, w tym zbieranie leków i opakowań po lekach przez apteki, przyjmowanie zużytych artykułów konsumpcyjnych w sklepach, systemy zbierania odpadów w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych, urzędach i instytucjach (nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania odpadów). Zbieranie w sklepie tonerów nie jest więc przetwarzaniem odpadów, które jest zwolnione z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów wymagającym jednak wpisu w dziale X rejestru BDO, ale zbieraniem odpadów, które ze względu na zwolnienie z ewidencji odpadów nie wymaga uzyskania wpisu do rejestru BDO.
Odbieranie odpadów komunalnych
Przedsiębiorąca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości powinien spełniać warunki określone dla takiej działalności określone w ustawie. Regulacje w tym zakresie określone zostały w rozdziale 4a „Warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych” ustawy z dnia 3.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – dalej u.c.p.g. oraz w ustawie z dnia 6.06.2018 r. – Prawo przedsiębiorców – dalej pr.przeds.
I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pr.przeds., jeżeli odrębne przepisy stanowią, że dany rodzaj działalności jest działalnością regulowaną, przedsiębiorca może wykonywać tę działalność, jeśli spełnia warunki określone tymi przepisami i po uzyskaniu wpisu do właściwego rejestru działalności regulowanej. Owym odrębnym przepisem w omawianym przypadku jest art. 9b ust. 1 u.c.p.g., który stanowi, że działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu pr.przeds.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach reguluje więc warunki, na jakich przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości może uzyskać wpis do rejestru prowadzonego w gminie, na terenie której zamierza odbierać odpady komunalne.
Przepis art. 9c u.c.p.g. określa więc elementy wniosku o wpis do rejestru (art. 9c ust. 3 u.c.p.g.) oraz wymagane załączniki (art. 9c ust. 4 u.c.p.g.), w tym m.in. oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Pierwszym zatem istotnym warunkiem odbierania odpadów komunalnych jest wpis do rejestru działalności regulowanej.
Ponadto stosownie do art. 9d u.c.p.g. podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do spełnienia następujących wymagań:
Katarzyna Kurek
mobile: +48 510 178 088
Ewelina Sulej
mobile: +48 531 401 006
e-mail: biuro@bioexpertks.pl
Adres:
Winorośli 5/41
03 -142 Warszawa
bioexpertks.pl